Artykuł 01.06.2015 2 min. czytania Tekst Image Nie zdarzyło się jeszcze, by na stronie Fundacji Panoptykon pojawił się artykuł o muzyce. I do tego tak bezkompromisowej i wymagającej w odbiorze jak industrial. Ale przecież nie możemy nie zauważyć istnienia zespołu Maszyny i Motyle, który swoją debiutancką płytę zatytułował „Panoptikon”. „Ciekawi nas rozwój technologii i jej wpływ na codzienne życie. Gramy z automatem perkusyjnym, który czasem bębni, a czasem wystukuje mniej oczywiste rytmy na klawiaturze komputera. Raz maszyna przejmuje kontrolę, innym razem próbujemy się z tej kontroli wyzwolić. Obecnie technologia daje ogromne możliwości nadzoru. Postęp jest szybki. Często nie nadąża za nim prawo czy choćby refleksja, gdzie są korzyści, a gdzie zagrożenia” – tak tłumaczy wybór tytułu płyty Grzegorz Chudzik, basista zespołu. Sens, który kryje się za nazwą „Panoptikon”, dodatkowo wzmacnia okładka płyty – lustro z czerwoną kropką oznaczającą trwający proces nagrywania w rogu. W wywiadzie dla „Violence Magazine”, w którym możecie przeczytać więcej o muzycznych inspiracjach zespołu, gitarzysta zespołu, Gustav, na pytanie, czy w tym lustrze mają odbijać się nasze koszmary, stwierdził: „Nie wiem, czy to jest koszmar. W sumie w takiej wygodnej rzeczywistości dziś żyjemy. Sami wybieramy drogę, kupując coraz to nowszy i szybszy model smartfona, korzystając z kart płatniczych, surfując po internecie, rejestrując się świadomie lub nie w wielu bazach danych, czy nawet tylko spacerując po ulicy pod czujnym okiem monitoringu miejskiego. Ciągle ktoś lub coś rejestruje naszą aktywność i nie wiemy, co z tym robi. Wszystko jest dla naszego dobra i świętego spokoju”. Utworem, który promuje płytę jest „Rój dronów”: „Spróbowaliśmy połączyć brzęczący rój gitar z niepokojem basu i perkusji. Całości dopełnia teledysk, który jest niedużym fragmentem specjalnego filmu wyświetlanego podczas naszych koncertów” – wyjaśnia Grzegorz Chudzik. Fragment tego filmu możecie zobaczyć w serwisie You Tube. Fanów muzyki industrialnej zachęcamy do odwiedzenia strony zespołu Maszyny i Motyle. Na stronie Fundacji Panoptykon zamierzamy regularnie publikować informacje o działaniach polskich artystów pokazujących różne problemy związane z życiem pod nadzorem. W tym kontekście polecamy rozmowę z Julitą Wójcik, która jest nie tylko autorką warszawskiej „Tęczy”, lecz także monitorującej swoje otoczenie instalacji „Dron” w Parku Śląskim w Chorzowie. Zapraszamy artystów, bez względu na sferę i narzędzia działania, do kontaktu z nami za pośrednictwem maila (fundacja@panoptykon.org). Chętnie przedstawimy Wasze projekty na stronie Fundacji. Polecamy: Violence Magazine: Maszyny i Motyle - więzienie idealne Anna Obem Autorka Poprzedni Następny Newsletter Otrzymuj informacje o działalności Fundacji Administratorem twoich danych jest Fundacja Panoptykon. Więcej informacji o tym, jak przetwarzamy dane osób subskrybujących newsletter, znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zapisz się Zapisz się Akceptuję Regulamin usługi Zobacz także Podcast Algorytmy traumy. Rozmowa z dr. Piotrem Sapieżyńskim Sposób, w jaki wielkie platformy dobierają reklamy do użytkowników, z pozoru jest bardzo prosty: reklamodawca zaznacza, do kogo chce targetować komunikat, a platforma wyświetla treści w najbardziej zaangażowanych grupach. Jednak pomiędzy zleceniem reklamy, a zainteresowaniem produktem zawsze… 07.10.2021 Dźwięk Artykuł Rozporządzenie TERREG – terroryzm i wolność słowa Unia Europejska pracuje nad przepisami, które mają zapobiec rozpowszechnianiu treści terrorystycznych w Internecie. To kolejny po głośnej reformie prawa autorskiego (tzw. ACTA 2) pomysł na ograniczenie wolności słowa w sieci. Kilka dni temu komisja LIBE Parlamentu Europejskiego przyjęła najnowszą… 12.04.2019 Tekst Artykuł Martwisz się o zdrowie? Facebook nie pozwoli ci o tym zapomnieć Nie mów Facebookowi, jakich treści nie chcesz oglądać – to wiele nie zmieni. 07.12.2023 Tekst